Monthly Archives: augustus 2011

Had voor deze tocht afgesproken met Gerard Top van FTC Marknesse, voor het eerst dat ik aan deze tocht heb meegedaan, maar wel een hele mooie tocht. We vertrokken al vroeg uit Ochten, rond acht uur, dit betekende om 6:30uur van Urk af, ja Ochten ligt ver. Daarom niet zoveel ruchtbaarheid aangegeven via het gastenboek. Tis anderhalf uur van Urk. {nl} {nl}We konden nog gratis koffie krijgen bij de start, deze sloegen wij over en stapten meteen op, daar het de eerste keer was dat ik alleen met Gerard reed, babbelden we wat over de verenigingen van Urk en Marknesse, Gerard was vanuit Alkmaar naar Ochten gekomen, daar werkt hij tegenwoordig. {nl} {nl}We fietsten met een gangetje van 30 a 31 over een dijkje langs de waal, beetje wind tegen maar we konden de 30 goed vasthouden. We fietsten de hele tijd naast elkaar, onze bedoeling was eigenlijk bij een groepje aan te pikken. We haalden wel zelf fietsers in, maar een sportief groepje om aan te pikken bleef uit. Bij Nijmegen aangekomen, gingen we de Waalbrug over Nijmegen weer uit en toen kwam het eerste klimmetje van de dag. Gerard ging op de pedalen staan en ik zelf deed het rustiger aan. Boven aan stond Gerard alweer te wachten, hij had zijn snelle tempo ook niet vol kunnen houden. Hierna de afdaling naar Berg en Dal, de tweede beklimming, nu bleven we wat dichter bij elkaar, Gerard was de beste klimmer. Na de afdaling kwam het eerste groepje voorbij, Klaas gaf aan, aanpikken, maar het groepje reed te snel om nog te kunnen genieten van het landschap. Dus weer naar ons eigen tempo toe, toen zonder het zelf door te hebben, fietsten we in Duitsland, we zaten nog geen 300 meter in Duitsland en het noodlot sloeg toe, in het achterwiel van Klaas knapte een spaak. Het wiel kon zelfs niet meer rond. Dit was echte pech, je kan 3 reserve bandjes meenemen maar een spaak vervangen wordt lastiger, we stonden nog minuut stil en er kwamen onbeperkt groepjes voorbij waar we bij aan hadden willen pikken, vreemd, want voor de pech hadden we toch geregeld achterom gekeken en toen zat er niets aan te komen. {nl} {nl}Klaas kon niet verder en zou de pech dienst bellen, Gerard ging alleen verder, je kan lang blijven kijken en wachten maar daar los je het probleem niet mee op. Gerard zocht een groepje op en pikte aan. Klaas zag in de verte bordjes staan en is er naar toe gewandeld, eerst maar eens positie bepalen en dan bellen. Klaas bevond zich krek op de reichswald route in Duitsland, gelukkig stond er op een bordje ook Groesbeek, 7,6km. Mmmm als je dan toch opgehaald moet worden, dan kan je natuurlijk ook eerst proberen om het euvel te verhelpen. Het achterwiel er anders ingeplaatst, ff trekken en moren, en ja op een op gegeven moment een positie gevonden, dat het wiel weer rond kon. Ik kon weer fietsen. {nl} {nl}Toen richting Groesbeek, ik kwam eerst nog wel een fietszaak tegen, maar die hadden niets voor racers, door naar Groesbeek, en ja or, na enig vragen een fietsenzaak voor racefietsen gevonden, Bike Life, naar binnen en ze hadden ook nog de spaak voor mijn wielen ook. Vanaf het moment van Pech en dat de fiets weer hersteld was, duurde toch wel een goede anderhalve uur. Achteraf gezien valt dat mee, alleen als je het overkomt, lijkt het langer te duren. Door dit oponthoudt, ben ik van het plan, om 135 km te fietsen afgeweken en overgestapt naar de 110km route. Eerst het parcours weer opgezocht en toen weer warm zien te worden. Dit duurde toch nog wel even, normaal heb ik het ritme snel weer te pakken, maar ditmaal was dat wat langer, en krek als je warm bent, controle. Deze dus overgeslagen, koffie had ik al gehad bij de fietsenmaker, moest nu alleen het appelgebak missen. {nl} {nl}Er kwamen nog diverse klimmetjes met als hoogte punt natuurlijk, de zeven heuvelenweg, deze was niet al te moeilijk maar had hier zelf nog nooit gefietst, dus wel een belevenis op zich. Onderweg kwam ik nog twee Drontenaren tegen. Waarvan ik er met